2023 - RSK "Solidarność" przy Regionie Małopolskim

Regionalna Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność" w Krakowiue
Okręgowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność" w Krakowie
Przejdź do treści
Duże serce kolejarzy
Tegoroczny 24 Turniej Piłki Nożnej o Puchar Przewodniczącego Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ "Solidarność" w Krakowie, który odbył się w Barcicach zgromadził tłumy kolejarzy. Przyjeżdżają oni tu nie tylko po to aby pograć w piłkę, pobiesiadować czy potańczyć przy muzyce.
Od siedemnastu lat nieodłączną częścią turnieju jest Loteria Charytatywna. Przez te lata dzięki hojności kolejarzy pomogliśmy 42 osobom na łączną kwotę ok. 103 tys. zł.
W trakcie tegorocznego turnieju przeprowadzona została loteria charytatywna, z której dochód w wysokości 11 100 zł zostanie przeznaczony dla:
  • Antosia Migacza - syna (4 lata) pracownika PKP Cargo S.A. Punkt Utrzymania Taboru w Stróżach. Antoś cierpi na nowotwór złośliwy mózgu oraz wodogłowie. Przeszedł operację usunięcia guza tylnego dołu czaszki. W styczniu br. rozpoczął cykl chemioterapii a obecnie jest w trakcie radioterapii. Przebywa na Oddziale Onkologii i Hematologii Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie. Wymaga długiego i intensywnego leczenia.
  • Lenki Cholewa - córki (5 lat) pracownika Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o., która urodziła się ze stwierdzonym zespołem Downa. Mając 6 miesięcy, przeszła ciężką operację serduszka. Zdiagnozowano u niej także wadę serca z ubytkiem przegrody międzykomorowej oraz obniżone napięcie mięśniowe. Wymaga całodobowej opieki. Z tego względu jej mama zrezygnowała z pracy. Potrzebna jest pomoc finansowa na zakup leków i rehabilitację.
  • Wojtuś i Magdalena Cedzyńscy -  Wojtuś jest synem pracownika PKP PLK S.A. Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie, który jest jedynym żywicielem sześcioosobowej rodziny. Wojtuś od urodzenia choruje na mózgowe porażenie dziecięce oraz padaczkę lekooporną, oddycha przez rurkę tracheotomijną, jest karmiony przez gastrostomię. Wymaga stałej opieki rodzicielskiej. Niestety u jego mamy zdiagnozowano złośliwy nowotwór nerki.
Bardzo dużą pomoc w niesieniu pomocy potrzebującym jej kolejarzom i ich dzieciom okazują spółki kolejowe.
Na tegoroczną loterię  materiały i gadżety reklamowe przekazały:
  • PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
  • PKP Cargo S.A.,
  • PKP Intercity S.A.,
  • PKP S.A.,
  • Polregio S.A..,
  • Natura Tour Sp. z o.o.
  • Koleje Małopolskie Sp. z o.o.
  • Brokerzy i Konsultanci Sp. z o.o.
  • Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej Sp. z o.o. w Krakowie,
  • PKP PLK Zakład Maszyn Torowych w Krakowie,
  • PKP Cargotabor Sp. z o.o.
  • organizacje zakładowe NSZZ „Solidarność” oraz liczne grono osób prywatnych.       
Pragnę wszystkim serdecznie podziękować za ofiarowane materiały, które pomogły organizatorom w realizacji tak szczytnego celu.
Duże serce okazane osobom ciężko chorym przez osoby uczestniczące w organizacji loterii oraz jej uczestników, sprawiają, że z optymizmem możemy patrzyć w przyszłość. Kolejarze, podobnie tak jak żołnierze nie zostawiają swoich w potrzebie. Dobrze wiedzą, że nie można, dbać tylko wyłącznie o siebie, nie dostrzegać problemów innych, często osób pracujących obok nas. Kierujemy się zasadą „Dzisiaj pomagasz innym, jutro w razie potrzeby pomogą Tobie”. Taka postawa to oprócz najzwyklejszego odruchu życzliwości i wyciągniętej dłoni do drugiego człowieka, przykład realizacji jednego z naszych zadań statutowych, pomocy członkom NSZZ „Solidarność”.
Jeszcze raz dziękuję za Wasze duże serce okazane potrzebującym.
Ireneusz Dynowski
Tutaj każdy zakupiony los wygrywał bo niósł pomoc potrzebującym
Uśmiech na twarzach naszych koleżanek, które prowadziły Loterie Charytatywną, ponieważ dzięki hojności uczestników turnieju udało się zebrać rekordową kwotę. Od lewej stoją : Teresa Zbylut, Beata Możdżeń, Anna Boruta (wszystkie ZLK Kraków), Elżbieta Śpiewak (ZLK Nowy Sącz i Agnieszka Merchut (Polregio Kraków).
Jeśli wrzesień to Barcice!
Wrzesień to miesiąc, który kojarzy się nam z rozpoczęciem nowego roku szkolnego, ale także miesiąc, który kolejarzom już od 24 lat kojarzy się z jednym - z turniejem piłki nożnej w Barcicach.
Pomimo upływu lat, cieszy się on nadal niesłabnącym zainteresowaniem jego uczestników.
W tym roku do Barcic przyjechało rekordowo duża liczba ludzi aby oglądać zmagania aż 14 drużyn, reprezentujących kolejowe zakładów pracy i spółki. Ostatnio taka ilość zespołów wzięła udział w 2008 r. To znak, że pomimo wielu burzliwych wydarzeń na kolei w okresie trwania kolejnych turniejów, zmian organizacyjnych, przekształceń, pandemii Covid 19, turniej ten trwa do dziś i co najważniejsze, ma się cały czas dobrze.
15 września 2023 r. obiekty LKS „Barciczanka” w Barcicach k. Starego Sącza gościły uczestników 24 Turnieju Piłki Nożnej o Puchar Przewodniczącego RSK, zorganizowanego przez  Regionalną Sekcję Kolejarzy NSZZ „Solidarność" przy Regionie Małopolskim (RSK).
Jego idea jest niezmienna. Jest nią wspieranie oraz upowszechnianie kultury fizycznej i sportu wśród kolejarzy, a także integracja środowiska pracowników spółek kolejowych.
Cieszy się to uznaniem i poparciem kolejarzy, którzy w liczbie ok. 600 osób przyjechali w tym roku do Barcic. Pięknego miejsca nad Popradem, otoczonego górami, z czystym powietrzem, gdzie zawsze panuje znakomita atmosfera. To tutaj można co roku śledzić rozgrywki kolejowych drużyn, biesiadować i dobrze się bawić do późnego wieczora.
Stadion LKS „Barciczanka” został udekorowany banerami i flagami NSZZ „Solidarność” oraz banerami spółek, których drużyny wzięły udział w Turnieju (PNUIK Kraków i Trakcja S.A.). Patronat nad turniejem sprawował tradycyjnie Region Małopolski i Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność" przy współpracy z Biurem Wczasowo – Turystycznym „Koltur”.
W turnieju wzięło udział 261 zawodników z 14 drużyn. Na dwóch boiskach rozegrano 28 meczów.
Do sportowej batalii przystąpiły zespoły reprezentujące: PKP Cargo S.A. Zakład Południowy w Katowicach, Polregio Zakład Małopolski w Krakowie, Polregio Zakład Podkarpacki w Rzeszowie, Straż Ochrony Kolei (SOK), Zakład Maszyn Torowych w Krakowie (IM), Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie (PNUIK), PKP Cargotabor Południowy Zakład Napraw Taboru, Koleje Małopolskie, ZLK Nowy Sącz, ZLK Rzeszów, ZLK Kraków, ZLK Łódź oraz po raz pierwszy na turnieju w Barcicach, drużyny reprezentujące ZLK Sosnowiec i spółkę Trakcja.
Zawody odbywały się równolegle na dwóch boiskach. Najpierw eliminacje w 3 grupach, a następnie systemem pucharowym mecz barażowy, ćwierćfinał i półfinał. W półfinałach zagrały drużyny  SOK, ZLK Rzeszów, PKP Cargo Katowice i Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie. Zwycięsko wyszły z nich drużyny SOK i ZLK Rzeszów, które zagrały w finale. W tym roku Puchar Przewodniczącego RSK zdobyła drużyna ZLK Rzeszów, która po serii rzutów karnych 1:3 pokonała drużynę SOK. W regulaminowym czasie mecz zakończył się wynikiem 0:0.
Po zakończeniu rozgrywek odbyła się uroczysta ceremonia podsumowująca turniej. Przewodniczący RSK Ireneusz Dynowski, podziękował zawodnikom za udział w turnieju i sportową walkę, kierownictwu spółek i zakładów kolejowych, za umożliwianie i wspieranie sportowej rywalizacji swoich pracowników oraz życzył wszystkim uczestnikom ponownego spotkania się za rok w Barcicach.
W trakcie turnieju (już po raz siedemnasty) przeprowadzona została loteria charytatywna na którą upominki i gadżety reklamowe przekazały spółki kolejowe, zakłady pracy, organizacje zakładowe NSZZ „Solidarność" oraz osoby prywatne, które wsparły naszą akcję. Protokół z przeprowadzonej loterii odczytała Teresa Zbylut (przewodnicząca KM NSZZ „Solidarność” w ZLK Kraków), która poinformowała zebranych, że dzięki hojności osób biorących udział w loterii zebrano 11 100 zł. Jest to największa kwota jaką do tej pory udało się zebrać podczas wszystkich loterii przeprowadzonych podczas dotychczasowych turniejów. Kwota ta zostanie przeznaczona dla ciężko chorych: trójki dzieci kolejarzy i mamy jednego z nich.
Drużynie ZLK Rzeszów, zwycięzcy turnieju, puchar za pierwsze miejsce wręczył przewodniczący Ireneusz Dynowski wraz z Mieczysławem Borowcem dyrektorem zakładu ZLK Rzeszów. Rzeszowianie otrzymali również drugi puchar ufundowany przez Andrzeja Adamczyka Ministra Infrastruktury a wręczył go im osobiście Tomasz Tomala Szef Gabinetu Politycznego Ministra. Druga drużyna w turnieju (SOK) otrzymała puchar z rąk Henryka Sikory (Przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”) a drużynom, które zajęły trzecie miejsca (IM Kraków i PKP Cargo Katowice) puchary wręczyli A. Janik dyrektor Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie i Jarosław Bagniewski dyrektor PKP Cargo Zakład Południowy w Katowicach. Puchar Fair Play, który ufundował Region Małopolski NSZZ „Solidarność" przypadł drużynie Trakcji a wręczył go osobiście Tomasz Zaborowski Przewodniczący Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność” na ręce Przewodniczącego RSK Ireneusza Dynowskiego, który odebrał go w zastępstwie drużyny Trakcji. Miłym akcentem było też wręczenie przez Kazimierza Mazura Komendanta Regionalnego SOK w Krakowie, pamiątkowego dyplomu na drewnianej podstawie I. Dynowskiemu przewodniczącemu RSK w podziękowaniu za wieloletnią współpracę na rzecz poprawy bezpieczeństwa na obszarach kolejowych i kultywowaniu postaw patriotycznych. Wszyscy zawodnicy biorący udział otrzymali specjalnie przygotowane na tą okazję pamiątkowe koszulki z logo 24 turnieju. Strugi szampana zwycięskiej drużyny zakończyły część sportową turnieju. Dalej do godzin nocnych trwała już tylko zabawa przy dyskotekowych światłach i muzyce elektronicznej zapowiadanej przez disc jockeya, biesiada przy daniach regionalnych i  wspólne świętowanie, z faktu ponownego spotkania kolejarzy w Barcicach.
Turniej organizowany przez RSK jest jednym z największych turniejów międzyzakładowych w Polsce i największym organizowanym przez kolejową „Solidarność”.
Oprócz charakteru sportowego jest często jedynym miejscem corocznych spotkań kolejarzy, dyrektorów, związkowców przedstawicieli różnych zakładów a od siedemnastu lat również daje możliwość finansowej pomocy kolejarzom znajdującym się w trudnej sytuacji. Pomoc finansowa z naszej loterii charytatywnej jest jednym z największych dorobków turnieju, dzięki któremu możemy pomagać innym ludziom.
Dla jednych turniej jest miejscem dobrej zabawy, dla innych całodzienną przyjemnością gry w piłkę. Po prostu jest dla wszystkich i każdy znajdzie w nim swoje miejsce. A „Solidarności” daje satysfakcję, że mogła go dla kolejarzy zorganizować.
Bogdan Ostrowski

Wyniki
Mecze eliminacyjne

Grupa A
PKP PLK SOK - KOLEJE MAŁOPOLSKIE 2:0
PKP PLK IM KRAKÓW - PKP CARGO TABOR KRAKÓW 7:0
PKP PLK ZLK KRAKÓW - PNUIK KRAKÓW 1:1
PKP PLK SOK - PKP PLK IM KRAKÓW 2:0
KOLEJE MAŁOPOLSKIE - PNUIK KRAKÓW 0:1
PKP CARGO TABOR KRAKÓW - PKP PLK ZLK KRAKÓW 0:2
PKP PLK IM KRAKÓW - PNUIK KRAKÓW 1:0
PKP PLK SOK - PKP CARGO TABOR KRAKÓW 4:0
KOLEJE MAŁOPOLSKIE - PKP PLK ZLK KRAKÓW 1:0

Grupa B
PKP PLK ZLK NOWY SĄCZ - PKP PLK ZLK ŁÓDŹ 0:3
PKP PLK ZLK SOSNOWIEC - PKP CARGO POŁUDNIOWY 0:5
PKP PLK ZLK ŁÓDŹ - PKP PLK ZLK SOSNOWIEC 1:0
PKP PLK ZLK NOWY SĄCZ - PKP CARGO POŁUDNIOWY 0:6
PKP PLK ZLK ŁÓDŹ - PKP CARGO POŁUDNIOWY 0:0
PKP PLK ZLK SOSNOWIEC - PKP PLK ZLK NOWY SĄCZ 1:3

Grupa C
TRAKCJA S.A. - POLREGIO KRAKÓW 0:2
POLREGIO RZESZÓW - PKP PLK ZLK RZESZÓW 0:2
PKP PLK ZLK RZESZÓW - TRAKCJA S.A. 6:0
POLREGIO RZESZÓW - POLREGIO KRAKÓW 0:1
PKP PLK ZLK RZESZÓW - POLREGIO KRAKÓW 0:0
TRAKCJA S.A. - POLREGIO RZESZÓW 2:0
Ćwierćfinały
PKP PLK SOK - POLREGIO KRAKÓW 0:0, rzuty karne 3:1
PKP PLK IM KRAKÓW - PKP PLK ZLK ŁÓDŹ 1:0
PKP PLK ZLK KRAKÓW - PKP PLK ZLK RZESZÓW 1:2
PNUIK KRAKÓW - PKP CARGO POŁUDNIOWY 0:3

Półfinały
PKP PLK SOK - PKP PLK IM KRAKÓW 2:0
PKP PLK ZLK RZESZÓW - PKP CARGO POŁUDNIOWY 1:0

Finał
PKP PLK SOK - PPKP PLK ZLK RZESZÓW 0:0, rzuty karne 1:3
Kolejarze w Łagiewnikach
Tradycyjnie jak co roku w pierwszą sobotę września do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach przybyła XXI Ogólnopolska Pielgrzymka Kolejarzy. Pielgrzymów witał baner „Solidarności” – „Kolejarze Zawierzają się Bożemu Miłosierdziu”. W tym roku pielgrzymce towarzyszyło hasło „Wierzę w Kościół Chrystusowy".
Przybyłych kolejarzy pięknymi słowami przywitał ks. Zbigniew Bielas. Rektor łagiewnickiego Sanktuarium, który powiedział: „Łagiewniki to miejsce szczególne. Przybywają tu pielgrzymi z całego świata. I także brać kolejarska obrała sobie naszą Bazylikę na miejsce dorocznej modlitwy i przez całe lata jest temu wierna, za co dziś składamy serdeczne „Bóg zapłać”.
Pielgrzymkę kolejarzy zapoczątkowała Droga Krzyżowa, którą prowadził ks. Grzegorz Szewczyk, Duszpasterz Kolejarzy Archidiecezji Krakowskiej.
Jej kulminacyjnym punktem była uroczysta Msza św. ale zanim się rozpoczęła uwagę wszystkich zgromadzonych pielgrzymów, zwrócił przemarsz kolejowych pocztów sztandarowych, wprowadzonych do Bazyliki przez Jana Kłosa na czele z góralską orkiestrą z Kasinki Małej.
Ks. bp Robert Chrząszcz biskup pomocniczy Archidiecezji Krakowskiej w swojej homilii podkreślił, że Sanktuarium Bożego Miłosierdzia to miejsce szczególne. – „Gromadzimy się w tym miejscu nie tylko ze względu na jego walory estetyczne, ale ze względu na jego piękno duchowe. Razem wpatrujemy się w obraz Jezusa Miłosiernego i chcemy dziękować Mu za łaskę Jego miłosierdzia, które ma dla nas, dla naszych najbliższych i dla całego świata. Ono jest bardzo ważne dla nas. To istotne, abyśmy mieli tego świadomość. Byśmy po raz kolejny mogli doświadczyć Bożego Miłosierdzia, tej szczególnej Bożej obecności w naszym życiu”.
W kolejowej pielgrzymce uczestniczyli kolejarze z całej Polski, liczne poczty sztandarowe (w tym te skupione w RSK), władze kolejowych spółek, obecny był m.in. Tomasz Zaborowski - przewodniczący Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność”. Po zakończeniu Mszy św. List od Andrzeja Adamczyka Ministra Infrastruktury odczytał Tomasz Tomala szef jego Gabinetu Politycznego. Podziękowanie ks. biskupowi za modlitwę przekazali: Henryk Sikora -przewodniczący Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” wraz z Jadwigą Zemułą -prezes BWT „Koltur”.
Ks. bp Robert Chrząszcz podsumowując pielgrzymkę kolejarzy, przypomniał, że jest ona dziękczynieniem „Ale dziękując ośmielamy się prosić o łaski na kolejne dni naszego życia i pracy. Szczególnie o to prosimy dziś dla całej braci kolejarskiej. Niech Bóg bogaty w miłosierdzie błogosławi wam w waszych obowiązkach i chroni od niebezpieczeństw. Niech obdarza was łaską silnej i niezachwianej wiary. Dziękuję wam za waszą obecność i za tą pielgrzymkę, na którą się zjeżdżacie z całej Polski. To ważne świadectwo wiary i za tę wiarę wam dziękuję”.

B.O.
43. rocznica podpisania porozumień sierpniowych
31 Sierpień to data, która od 43 lat znalazła swoje miejsce w historii naszego kraju. Wtedy to obchodzimy Dzień Wolności i Solidarności. Wolności, która zapoczątkowana została kolejnym już w naszej historii zrywem świata pracy, kiedy to żądania socjalne połączone zostały z postulatami wolności słowa, zrzeszania się, prasy i wyznania.
43 rocznica podpisania porozumień sierpniowych uzmysławia nam, że bez tego robotniczego buntu nie byłoby tej Polski, w której żyjemy. Nie byłoby zmian w Europie, które zapoczątkowali polscy robotnicy. Żylibyśmy dalej za Żelazną Kurtyną, która odgradzała wolny i syty świat od bloku wschodniego pod kuratelą ZSRR, w którym znajdował się PRL. To dzięki determinacji i bohaterstwie strajkujących wtedy pracowników, którzy otworzyli nam drzwi do tego wówczas lepszego świata, możemy dzisiaj cieszyć się swobodą, która przynależna jest krajom demokratycznym.
W międzyczasie wyrosły w kraju nowe pokolenia naszych rodaków, którzy często nie zdają sobie sprawy, że korzystają z wolności, o którą poprzednie pokolenia musiały się bić. Niekiedy płacąc własnym życiem abyśmy mogli żyć w bezpiecznym i suwerennym kraju. Nigdy nie powinniśmy o nich zapomnieć.
Obchody podpisania porozumień rozpoczęły liczne wydarzenia w naszym regionie. Poprzedzone zostały złożeniem kwiatów pod Pomnikiem „Solidarności” w Nowej Hucie oraz uroczystym otwarciem ronda drogowego im. NSZZ „Solidarności” w Skawinie. A także uroczystym posiedzeniem Zarządu Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność”.
Późnym popołudniem w Katedrze  na Wzgórzu Wawelskim braliśmy udział w uroczystej Mszy św. w asyście licznych pocztów sztandarowych, w tym także tych reprezentujących Regionalną Sekcję Kolejarzy NSZZ „Solidarność” w Krakowie (RSK) oraz organizacji zakładowych wchodzących w jej skład.
Koncelebrował ją Marek Jędraszewski Arcybiskup Metropolita Krakowski, który w swojej homilii nawiązał do słów Jana Pawła II „Nigdy Polak przeciw drugiemu Polakowi. Jedni przeciw drugim. I nigdy „brzemię” dźwigane przez Polaka samotnie. Bez pomocy innych Polaków. Nie może być walka silniejsza od patriotyzmu. Nie może być program walki ponad patriotyzmem, ponad miłością ojczyzny. Gdy mówi się: „naprzód walka”, to bardzo dobrze wiemy, jak łatwo inny Polak, czy inni Polacy pozostają na „polu społecznym” przede wszystkim jako wrogowie. Jako ci, których trzeba zwalczyć, których trzeba zniszczyć. Nie jako ci, z którymi trzeba szukać porozumienia – z którymi wspólnie należy obmyślać, jak dźwigać wspólne brzemię – Rzeczpospolitą, jak dźwigać Polskę, ku lepszemu jutru – mówił abp Marek Jędraszewski wskazując na wielkie zadanie, które dziś stoi przed ludźmi “Solidarności”, ale też przed każdym, dla kogo ważna jest wzajemna solidarność, czuwanie i obrona tego, co najświętsze.
Po mszy św. uczestnicy uroczystości zeszli pod Krzyż Katyński na Placu im. Ojca Studzińskiego, gdzie wydarzenia sprzed ponad 40 lat przypomnieli m.in. Tomasz Zaborowski Przewodniczący Regionu Małopolskiego „Solidarności”, Andrzej Adamczyk Minister Infrastruktury, Łukasz Kmita Wojewoda Małopolski.
Uroczystość zakończyło złożenie wieńców i kwiatów pod Krzyżem Katyńskim (w tym przez delegację RSK), ułożenie zapalonych zniczy i wspólne odśpiewanie hymnu „Solidarności”.

B.O.
Delegacja RSK składa wiązankę kwiatów przed Krzyżem Katyńskim: (od lewej) Marcin Jasiński (PKP Cargo N. Sącz), Ireneusz Dynowski (Polregio Kraków) i Krzysztof Kapałka (PNUIK Kraków).
Poczty sztandarowe reprezentujące  kolejową "Solidarność". Na zdjęciu od lewej Ireneusz Dynowski przewodniczący RSK, poczet sekcji w składzie Stanisław Kusibab (Polregio Kraków), Stanisław Kraszewski (ZLK Kraków) i Andrzej Van Selow (CRI Południowy), poczet sztandarowy KM ZLK Kraków w składzie Anna Boruta, Zdzisław Pieczyrak i Józef Lempart, poczet sztandarowy PNUIK Kraków w składzie: Katarzyna Gądkiewicz, Sławomir Fyda, Sylwester Ojczyk  i Krzysztof Kapałka przewodniczący KZ NSZZ "Solidarność" w PNUIK Kraków.
Wybory w kolejowej „Solidarności”
2023 r. jest niezwykle ważnym rokiem wyborczym nie tylko dla naszej Ojczyzny, kiedy to będziemy decydować o naszej przyszłości, podczas wyborów parlamentarnych ale także w NSZZ „Solidarność”, naszej organizacji związkowej. Powoli dobiegają końca wybory na następną kadencję w strukturach, która przypada na lata 2023 – 2028.
W zakładowych organizacjach związkowych zakończyły się one w marcu br. Teraz przyszedł czas na wybór nowych władz w strukturach ponadzakładowych.
26 kwietnia 2023 r. w Krakowie odbyło się XV Zebranie Delegatów Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” przy Regionie Małopolskim (RSK).
Sprawozdawczo-wyborcze zebranie delegatów otworzył przewodniczący RSK Ireneusz Dynowski witając wszystkich delegatów i zaproszonych gości. Po odśpiewaniu hymnu Solidarności został przedstawiony program oraz regulamin zebrania, które zostały przyjęte jednogłośnie. Następnie dokonano wyboru:
  • Przewodniczącego zebrania – Mariusz Pilichowski
  • Protokolantów - Maria Marzec, Aneta Taborska
  • Komisji Mandatowo-Wyborczej – Ireneusz Dynowski, Marcin Jasiński, Paweł Waśniowski
  • Komisji Skrutacyjnej – Tomasz Cecuga, Janina Kusibab, Bernadetta Kaszowska, Ewelina Twaróg oraz Komisji Uchwał i Wniosków – Elżbieta Baczewska ,Teresa Zbylut , Krzysztof Kapałka
Po sprawach proceduralnych przystąpiono do złożenia sprawozdania z działalności Rady RSK za okres minionego roku (przedstawił je przewodniczący RSK Ireneusz Dynowski), które było podsumowaniem szerokiej działalności sekcji, polegającej między innymi na: wspieraniu organizacji związkowych w działalności statutowej, pomocy dla członków związku, zabieganiu o rozwój kolei w Małopolsce oraz integracji kolejarzy poprzez imprezy sportowe i różne uroczystości. W tej części zebrania odczytany został również protokół Komisji Rewizyjnej (przewodnicząca KR Bernadetta Kaszowska).
Komisja Skrutacyjna stwierdziła prawomocność zebrania podając, że na 34 uprawnionych do głosowania, obecnych jest 33 delegatów.
Po odczytaniu w/w sprawozdań delegaci przeszli do dyskusji nad sprawozdaniami.
W ramach dyskusji przedstawiona została bieżąca sytuacja w Spółkach Grupy PKP oraz plany inwestycyjne dla kolei w Małopolsce, zarówno w bieżącym roku jak i w najbliższych latach, w ramach rządowych programów rozwoju kolei. Padły pytania o emerytury stażowe i pomostowe oraz o podwyżki wynagrodzeń w br.
Głos zabrał też zaproszony gość tj. Tomasz Zaborowski - Zastępca Przewodniczącego Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność”. Wypowiadał się również Henryk Sikora - Przewodniczący Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”, który był także delegatem na WZD RSK. Zrelacjonowali delegatom m.in. utrudnienia w minionym okresie działalności związku spowodowanych pandemią, mówili o ważnej roli pozyskiwania nowych członków związku oraz o trudnościach w obsadach miejsc pracy, spowodowanych przejściem na emerytury w I kwartale 2023 r. dużej liczby pracowników, co wynikało ze względu na korzystne dla nich przeliczniki, w wyliczeniu wysokości emerytury. Poruszono sprawy ogólnej sytuacji przedsiębiorstw i pracowników, na którą w ostatnim okresie znaczący wpływ ma wysoka inflacja, powodująca wzrost cen towarów i usług oraz cen paliwa i energii.
Po dyskusji nad sprawozdaniami i wypowiedziach zaproszonych gości odbyło się przyjęcie uchwał dotyczących m.in.:
  • ustalenia liczby członków Rady RSK (19 osób)
  • ustalenia liczby członków Komisji Rewizyjnej RSK (5 osób)
Po przyjęciu uchwał przystąpiono do wyboru przewodniczącego RSK, który został ponownie Ireneusz Dynowski.
Następnie przystąpiono do wyboru pozostałych członków Rady RSK, którymi zostali: Elżbieta Baczewska, Katarzyna Gądkiewicz, Artur Hawryszko, Marcin Jasiński, Krzysztof Kapałka, Tomasz Kapała, Józef Lempart, Wojciech Marszałek, Agnieszka Merchut, Edyta Piątek, Mariusz Pilichowski, Roman Piotrowski, Henryk Sikora, Maria Sobol, Aneta Taborska, Piotr Wanat, Paweł Waśniowski oraz Teresa Zbylut.
Dokonano również wyboru członków Komisji Rewizyjnej RSK w składzie: Janina Kusibab, Jakub Barzyczak, Bogusław Biedroń, Bogusław Sewiło, Damian Turek.
Ostatnim wyborem był wybór delegatów na WZD Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, którymi zostali: Elżbieta Baczewska, Marcin Jasiński, Krzysztof Kapałka, Tomasz Kapała, Józef Lempart, Wojciech Marszałek, Agnieszka Merchut, Mariusz Pilichowski, Roman Piotrowski, Henryk Sikora, Aneta Taborska oraz Teresa Zbylut.
Delegaci podjęli również dwie uchwały. Uchwałę finansową oraz uchwałę obligującą Prezydium RSK do działań na rzecz odzyskania zaległych składek z Komisji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” w PKP S.A., która pomimo licznych wezwań do dnia XV WZD nie uregulowała płatności.
Na zakończenie zebrania przewodniczący RSK Ireneusz Dynowski podziękował zaproszonemu gościowi oraz wszystkim delegatom za udział w zebraniu.

Bogdan Ostrowski
Czas na młodych
Z Ireneuszem Dynowskim, przewodniczącym Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w Małopolskim Zakładzie „Polregio”, przewodniczącym Regionalnej Sekcji Kolejarzy przy Regionie Małopolskim, członkiem Rady Sekcji Zawodowej Przewozów Pasażerskich i członkiem Prezydium MKK Przewozów Regionalnych rozmawia Bogdan Ostrowski.
 
1. Panie Przewodniczący, minął rok od chwili objęcia przez Pana funkcji przewodniczącego Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” w Krakowie (RSK), jak z perspektywy czasu ocenia Pan ten okres, jakimi sprawami zajmowała się sekcja, co udało się zrealizować, z jakimi problemami musiała się zmierzyć w tym czasie?
Rok 2022 był pierwszym rokiem po pandemii, która znacznie skomplikował działalność związku ( zakaz organizowania zebrań i spotkań, sporo członków było na zwolnieniach lekarskich z powodu COVID 19) i z tego tytułu powstały pewne zaległości, które należało usuwać. Sytuacja ta spowodowała że trzeba było ponownie ożywić działalność w związku. Jedną z takich spraw, którą udało się pozytywnie załatwić było przywrócenie kursowania pociągów na trasie do Nowej Huty. Z pociągów tych korzystają mieszkańcy północnego rejonu Krakowa (dotychczas wykluczonego komunikacyjnie) oraz pracownicy ZLK Kraków i PKP Cargo dojeżdżających na posterunki pracy. Niezbędne w tej  sprawie okazały się liczne spotkania z Łukaszem Smółką, wicemarszałkiem Województwa Małopolskiego, który zajmuje się sprawami transportu kolejowego w regionie. Kolejną sprawą którą udało się zrealizować było zorganizowanie 23 Turnieju Piłki Nożnej o Puchar Przewodniczącego RSK w Barcicach. Przy wyjątkowo licznym udziale kibiców, spragnionych tej formy aktywności sportowej i wspólnego biesiadowania. W zeszłym roku obchodziliśmy 30. rocznicę budowy sztandaru RSK nadając jej uroczystą oprawę. Ubolewam, że nie udało się niestety zorganizować tradycyjnego turnieju halowego w piłce nożnej, który rozgrywaliśmy zawsze w grudniu.
 
2. W „Solidarności trwają wybory, w kwietniu br. odbędzie się Walne Zebranie Delegatów RSK, czy będzie Pan kandydował na następna kadencję 2023 – 2028 na funkcję przewodniczącego RSK?
Nieuchronnie zbliża się czas końca mojej pracy zawodowej a co za tym idzie również związkowej. Na pewno wolałbym aby do pełnienia tej funkcji została wybrana osoba, która ma przed sobą dłuższą perspektywę. Jeśli jednak będzie tego wymagała sytuacja i wola delegatów, nie uchylę się od odpowiedzialności. Na pewno nie byłaby to jednak pełna kadencja, tylko maksymalnie okres do chwili przejścia przeze mnie na emeryturę.
 
3. Funkcję przewodniczącego pełni Pan nie tylko w RSK ale także w swojej macierzystej organizacji zakładowej w Małopolskim Zakładzie „Polregio”. Nie jest to na pewno komfortowa sytuacja, gdy czas ten trzeba dzielić na działalność w dwóch organizacjach. Jak udaje się pogodzić tą sytuację, by nie ucierpiała żadna z nich?
Muszę przyznać że faktycznie działanie w dwóch organizacjach jednocześnie i tak zróżnicowanych wymaga przede wszystkim poświęcenia dużo czasu i uwagi aby niczego nie zaniedbać. Mam nadzieję że przez ten ostatni rok sprostałem temu wyzwaniu, choć muszę przyznać że nie wszyscy są zadowoleni myślę tu o rodzinie a przede wszystkim wnukach. Jeżeli chodzi o sytuację w zakładzie to jest w miarę stabilna. Umowa na dofinansowanie przewozów z Urzędem Marszałkowskim opiewa na sześć lat i to wpływa bezpośrednio na stabilność sytuacji w Małopolskim Zakładzie Polregio, a co za tym idzie zostały wprowadzone dwie tury podwyżek wynagrodzeń. W zeszłym roku została wypłacona kwota 400 złotych, a w styczniu tego roku weszła w życie druga transza podwyżki w kwocie 300 złotych co kończy Spór Zbiorowy.
 
4. A jak wygląda aktualna sytuacja Spółki, co z modernizacją taboru kolejowego?
Jeżeli chodzi o zaplecze taborowe to borykamy się z dużymi problemami ponieważ w większości posiadamy przestarzałe jednostki, które powinny zostać zastąpione nowymi składami, co też częściowo się stało. Kilka jednostek zostało przekazanych przez Urząd Marszałkowski, co wzmocniło naszą flotę. Z utęsknieniem oczekujemy rozstrzygnięcia zaplanowanych przetargów na dostawę nowych pociągów, które znacznie zwiększyły by komfort jazdy pasażerom korzystającym z naszych usług.
 
5. Niebawem pojawią się nowe perspektywy związane z planowanym oddaniem wielkiej inwestycji kolejowej w Krakowie. Zapewne większa liczba pociągów, nowe lub wydłużone trasy kolejowe. Jak przygotowuje się do tego Wasz zakład. Czy zaowocuje to przyjęciami nowych pracowników aby podołać temu zadaniu?
Nasz zakład od pewnego czasu stara się wypełnić lukę pokoleniową i szkoli nowych pracowników, którzy zastąpią odchodzących na zasłużoną emeryturę. Proces szkolenia nie jest krótki i dlatego od pewnego czasu trwają przygotowania do sprostania temu zadaniu. Zdajemy sobie sprawę, ze będzie potrzeba zatrudnienia większej liczby pracowników do obsługi rozwijającego się ruchu kolejowego i nasz zakład podjął już wcześniej takie działania.
 
6. A jak układa się współpraca z Marszałkiem Województwa Małopolskiego, „Solidarność” spotykała się z Marszałkiem w ubiegłym roku. Czego dotyczyły te sprawy i czy udało się je pozytywnie zrealizować?
Jak już wcześniej wspomniałem, spotykaliśmy się w Urzędzie Marszałkowskim w celu wsparcia działań dyrekcji naszego zakładu, w zabiegach o zwiększenie finansowania, co bezpośrednio przełożyło się na możliwość wprowadzenia podwyżek płac dla pracowników w roku 2022 oraz kontunuowaniu rozmów dotyczących drugiej transzy podwyżek w 2023 r. Pragnę nadmienić, ze rozmowy te przebiegały w dobrej atmosferze, choć nie obyło się bez wywarcia presji strajku, który miał objąć obszar całej Polski. Brałem w tych rozmowach udział i mam osobistą satysfakcję, że ich finał zaowocował podwyżkami płac dla wszystkich pracowników Małopolskiego Zakładu „Polregio”. Udało się też na stałe zagwarantować utrzymanie ruchu kolejowego na trasie Kraków – Olkusz – Kraków w rozkładzie jazdy 2022/2023, który wcześniej był uruchomiony czasowo i cieszy się dużym powodzeniem.
 
7.  Jakie są plany na ten rok ? W zeszłym obchodziliśmy 30. rocznice powstania sztandaru RSK. W tym roku, w grudniu przypada 20. Rocznica strajku głodowego kolejarzy, który odbył się m.in. w siedzibie RSK, o którym informuje też tablica umieszczona przy wejściu do budynku przy PL. Matejki 12. Jednak „Solidarność” to nie tylko historia ale także nowe wyzwania, które przynosi życie. Co zrobić aby związek potrafił przyciągnąć do siebie większą ilość ludzi, szczególnie tych młodych, którzy pomogli by w jego działalności?
Tak, pamiętamy o przypadającej 20. rocznicy strajku głodowego kolejarzy i dlatego chcemy godnie uhonorować kolegów, którzy brali w nim udział. Na pewno będzie to uroczyste spotkanie ale o szczegółach za wcześnie jeszcze mówić, ponieważ o jego formie zadecyduje nowo wybrana Rada RSK, po kwietniowych wyborach. Co do kwestii rozwoju związku, to zajmują się tym osoby, począwszy od Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, w której istnieje odpowiedni dział zajmujący się promocją i rozwojem związku. Odpowiedzialność za to spoczywa również, na zarządach regionów. Nie możemy też pominąć roli komisji zakładowych, które powinny być wyczulone na ten problem. Oni na co dzień spotykają się z ludźmi i widzą potencjał jaki tkwi w młodych pracownikach. I od nich zależeć będzie czy uda się im ich zachęcić do wstąpienia w szeregi organizacji związkowej. Tutaj mogą służyć im swoim doświadczeniem i wiedzą, nabytą przez lata pracy w zakładzie i swojej działalności związkowej związanej m.in. z walką o prawa pracownicze. Trzeba im uzmysłowić, że nic nie jest dane raz na zawsze i może nadejść moment, że trzeba będzie przejść do działań statutowych, co może wiązać się z koniecznością skorzystania z ochrony związku. Nasza sekcja wraz z Regionem Małopolskim NSZZ „Solidarność” zorganizowała w czerwcu ub. r. szkolenie ogólnozwiązkowe w Krynicy, dedykowane właśnie młodym związkowcom.

Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję.
Drużyna z IM Kraków zwycięża w Łowiczu
Jedną z form działalności NSZZ „Solidarność” zapisaną w jego Statucie jest upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i turystyki wśród członków związku. To właśnie sport, którego znaczenie ma charakter uniwersalny pozwala nie tylko kształtować tężyznę fizyczną ale również pozytywne postawy oraz zbliżać ludzi wokół wspólnych celów i zamierzeń. Dlatego organizowane przez „Solidarność” wydarzenia sportowe jak m.in. turnieje piłkarskie propagują aktywne spędzanie czasu i przyczyniają się do promowania sportu wśród kolejarzy. Są miejscem integracji pracowników nie tylko z poszczególnych spółek kolejowych ale całego środowiska kolejarskiego. Wzmacniają również mocniejszą identyfikację ze swoim zakładem pracy i lokalny patriotyzm z miejscem jego usytuowania.
3 Lutego 2023 r. w Hali OSiR w Łowiczu odbył się II Halowy Turniej o Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK), w którym brały też udział 3 drużyny z terenu działalności Regionalnej Sekcji Kolejarzy w Krakowie. W sumie do rozgrywek przystąpiło aż 15 drużyn z całej Polski, reprezentujących kolejowe spółki i zakłady wchodzące w struktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Organizator wydarzenia (SZIK) w profesjonalny sposób przygotował zawody sportowe, które odbywały się pod patronatem Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”. Partnerami wydarzenia były spółki utrzymaniowe: ZRK-DOM z Poznania, Dolkom z Wrocławia i PNUIK z Krakowa. Hala udekorowana została banerami, flagami i tzw. „winderami” „Solidarności”. Zadbano również o obfite i smaczne posiłki dla osób uczestniczących w turnieju a także o upominki dla zawodników. Nad przebiegiem rozgrywek z mikrofonem czuwał Mariusz Pilichowski (sekretarz RSK Kraków).
Bardzo dobrze w turnieju wypadły drużyny z RSK Kraków. Zespół Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie, w finale pokonał po serii rzutów karnych (mecz zakończył się wynikiem 1:1) drużynę ZLK Łódź i zdobył puchar SZIK (wręczony przez przewodniczącego sekcji Henryka Sikorę) oraz puchar ufundowany przez Andrzeja Adamczyka Ministra Infrastruktury dla najlepszej drużyny (wręczony przez byłego przew. Wiesława Pełkę).
W walce o 3 miejsce wystąpiła reprezentacja ZLK Kraków, która musiała uznać wyższość zespołu z ZLK Skarżysko Kamienna. Przedwcześnie z uwagi na prezentowany poziom piłkarski w  „bratobójczej” walce z późniejszym tryumfatorem rozgrywek, po dramatycznym meczu i bramce w ostatniej sekundzie meczu, odpadła drużyna PNUIK z Krakowa.
Turniej dostarczył dużych emocji nie tylko zawodnikom ale również kibicom na trybunach. Oprócz trofeów sportowych i dyplomów, uczestnicy turnieju otrzymali gadżety, wśród których znajdował się kubek ceramiczny SZIK, specjalnie przygotowany na tą okoliczność.
II Halowy Turniej o Puchar SZIK przeszedł do historii. Utrwalony został na zdjęciach oraz poprzez kilkuminutowy film, który oglądać można na stronie www.plk.ksk.org.pl.
B.O.
Godnie reprezentują RSK
Są najbardziej namacalnym dowodem istnienia danej organizacji, czy to związkowej, branżowej, służby państwowej, klubów sportowych, zrzeszeń itd. Ich uczestnictwo w wielu uroczystościach, czy upamiętnieniach nadaje tym wydarzeniom należnego blasku, podnosi ich rangę. Mowa tutaj o pocztach sztandarowych, wystawianych przez organizacje, które zdecydowały się być reprezentowane i świadczyć z dumą o swoim istnieniu. Są przy tym obiektem skupiającym wzrok wielu uczestników wydarzeń. Bo sztandar i kolejowy mundur przyciąga zainteresowanie. Ale niesie to ze sobą też szereg obowiązków, związanych zwłaszcza z właściwym doborem ludzi, którzy pełnią w nich swoistą służbę.
Uczestnictwo w kolejowym poczcie sztandarowym to zewnętrzne świadectwo wiary, przywiązania do tradycji, wartości i patriotyzmu oraz ważna część kolejowego Etosu. Dla nas członków NSZZ „Solidarność” sztandar to świętość i rozpoznawalny znak naszej organizacji związkowej. Organizacji reprezentującej pokolenia Polaków, walczących nie tylko o prawo pracowników do zrzeszania się ale także o wolną, suwerenną Polskę. Za którą, niejednokrotnie przelewano krew.
Sztandar Regionalnej Sekcji Kolejarzy w Krakowie reprezentuje organizacje związkowe NSZZ „Solidarność” i kolejarzy z Małopolski, na różnych uroczystościach państwowych, związkowych i świętach kościelnych. Szczególnie dotyczy to uroczystości w odległych miejscach, gdzie trzeba poświęcić wiele godzin na przejazdy. Takim przykładem są obchody rocznicowe w Tczewie i Szymankowie, Lublinie i Wrocławiu. W 2022 roku nasz poczet sztandarowy RSK uczestniczył 13 razy.
19 stycznia 2023 r. podsumowano aktywność pocztu w roku ubiegłym i w minionych latach. Przypomniano o osobach, które tworzą poczet sztandarowy, wykazując bezinteresowne zaangażowanie i poświęcają swój prywatny czas. Takimi osobami są Stanisław Kraszewski (ponad 23 lata w poczcie) i Kazimierz Gniewek (ponad 21 lat w poczcie) oraz Wiesław Gołda, Stanisław Kusibab i Piotr Karp. Dwa lata temu do służby w poczcie sztandarowym dołączył też Andrzej Van Selow. Wspomagali go też swoim uczestnictwem Krzysztof Kapałka i Ireneusz Dynowski. To dzięki nim kolejowa „Solidarność” w Małopolsce błyszczy należnym jej blaskiem.
B.O.
Od lewej: Ireneusz Dynowski (Przewodniczący RSK), Stanisław Kraszewski, Stanisław Kusibab, Krzysztof Kapałka (zastępca przew. RSK), Kazimierz Gniewek, Andrzej Van Selow, Piotr Karp i Henryk Sikora (przewodniczący SZIK).
Opłatek u Arcybiskupa
Do tradycji kolejarskiego środowiska należy zaliczyć coroczne spotkania opłatkowe w Kurii Metropolitalnej w Krakowie. Po przerwie spowodowanej pandemią, 14 stycznia br. w na zaproszenie Marka Jędraszewskiego Arcybiskupa Krakowskiego kolejarze ponownie spotkali się aby wspólnie podziękować Panu Bogu za otrzymane łaski i prosić o siłę i dalsze Jego wsparcie w codziennej służbie.
Spotkanie poprzedzone zostało Mszą św., odprawioną przez duszpasterza kolejarzy ks. Grzegorza Szewczyka, który witając kolejarzy, wyraził radość z tego, że zebrani mogą znajdować się w miejscu uświęconym przez obecność św. Jana Pawła II. W gronie kolejarzy ubranych odświętnie w kolejowe mundury, znajdowali się również kolejarze z „Solidarności” reprezentujący Regionalną Sekcję Kolejarzy w Krakowie.
B.O.
Noworoczna Rada RSK
Rozpoczęcie Nowego Roku to dobry czas do wszelkich podsumowań, związanych z wydarzeniami i dokonaniami z poprzedniego roku. Taki też charakter miało pierwsze w tym roku posiedzenie Rady Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” w Krakowie (RSK), które odbyło się w dniu 4 stycznia 2023 r.
Radę rozpoczęła informacja z poszczególnych organizacji zakładowych, wchodzących w skład RSK, z przebiegu trwających wyborów w związku na kadencję 2023 – 2028. Rozmawiano także o aktualnej sytuacji w spółkach kolejowych oraz kolei w naszym regionie, m.in. w PKP Telkol, gdzie do tej pory nie nastąpiły oczekiwane zmiany. W dalszym ciągi brak jest ostatecznego porozumienia pomiędzy PKP PLK S.A. a PKP S.A. ws. przejęcia spółki PKP Telkol a co za tym idzie pracowników i ich zadań.
Uwagę poświęcono też biuletynowi informacyjnego sekcji, którym jest „Kolejarz Małopolski”. Dyskutowano o problemach, jakim jest wzrastająca cena druku oraz włączenie się większego kręgu osób w redakcyjną pracę i pozyskiwanie aktualnego materiału do druku. Zastanawiano się nad jego dofinasowaniem na rok 2023, tak aby nieprzerwanie można było dostarczać potrzebne informacje członkom „Solidarności”.
Z uwagi, na kończącą się w tym roku kadencję w związku, podjęto uchwałę o zorganizowaniu w kwietniu br. Walnego Zebrania Delegatów, który będzie miał charakter sprawozdawczo – wyborczy.
Ostatnim punktem posiedzenia było spotkanie opłatkowo – noworoczne podczas, którego Ireneusz Dynowski Przewodniczący Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” złożył członkom Rady życzenia świąteczne i noworoczne. Życzono sobie przede wszystkim dużo zdrowia, samych sukcesów w pracy związkowej i pokoju na świecie.
B.O.
Rada Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ „S” w Krakowie: od lewej stoją: Marcin Jasiński (PKP Cargo Nowy Sącz), Krzysztof Kapałka (PNUIK), Ireneusz Dynowski („Polregio” S.A.), Piotr Wanat (PKL Zakopane), Henryk Sikora (przewodniczący SZIK, gość Rady RSK), Mariusz Pilichowski (IM Kraków), od lewej siedzą: Aneta Taborska (PKP IC Kraków), Elżbieta Baczewska (TK Telkom), Maria Sobol (ZLK w Nowym Sączu), Teresa Zbylut (ZLK Kraków).
2023. Regionalna Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność" przy Regionie Małopolskim
© Wszelkie prawa zastrzeżone


NSZZ Solidarność
Wróć do spisu treści